Του Γ.Χ.Παπασωτηρίου
Δεν είναι αργία είναι ανεργία ήταν το σύνθημα της χθεσινής ημέρας, κι, όμως, η συμμετοχή μικρή. Κανείς δεν αντιδρά, κανείς δεν εξεγείρεται στην πρωτοφανή λιτότητα. Γιατί; Διερωτάται η ισπανική εφημερίδα «Ελ Παΐς». Παντού, σε ολόκληρη την Ευρώπη, ειδικοί και μη, επιχειρούν να απαντήσουν στο ίδιο ερώτημα, το οποίο είναι ακόμη πιο δύσκολο ν’ απαντηθεί όταν αφορά τους νέους, το 40% των οποίων πλήττεται από την ανεργία. «Η έλλειψη εμπιστοσύνης στους πολιτικούς μπορεί να εκφραστεί είτε με σύγκρουση είτε με απάθεια και αδιαφορία» λένε κάποιοι. Γιατί, όμως, στις αραβικές χώρες η εξέγερση συνεχίζει να επεκτείνεται σαν την έρπουσα φωτιά από χώρα σε χώρα; Γιατί οι άνεργοι, οι πένητες και οι απελπισμένοι εδώ ξεσηκώνονται; Γιατί στις αραβικές χώρες υπάρχουν καθαροί στόχοι, όπως είναι η βελτίωση των οικονομικών συνθηκών και της δημοκρατίας, λέει ένας κοινωνιολόγος. Αντίθετα, στην Ευρώπη οι νέοι επιθυμούν να ζουν, όπως οι γονείς τους, δηλαδή με βάση τον καταναλωτικό τρόπο ζωής. Έτσι, συμβαίνει το εξής παράδοξο, οι νέοι όχι μόνο να μην έρχονται σε ρήξη μ’ αυτό το μοντέλο, αλλά να φαίνεται ότι το υπερασπίζονται, ενώ ο καπιταλισμός μοιάζει πιο… προοδευτικός καθώς το φιλελεύθερο μέρος του και η πραγματική οικονομία αντιμάχονται το νεοφιλελευθερισμό και την εικονική οικονομία του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Κι όμως, ήδη διαμορφώνονται βαθιά κινήματα (όπως η juventud sin Futuro, η νεολαία χωρίς μέλλον στην Ισπανία), τα οποία πηγαίνουν πέρα από τον καταναλωτικό τρόπο ζωής και συνδέουν το προσωπικό τους αύριο με το αύριο της τεχνικο-επιστημονικής ανάπτυξης, η οποία δεν θα οδηγεί στην καταστροφή του περιβάλλοντος αλλά θα το προστατεύει.
Αλλά η λυσιτελής λύση αυτών των θεμάτων μπορεί να υπάρξει μόνο σε διεθνές επίπεδο. Θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε, συνεπώς, ότι μία εξέγερση ή θα είναι διεθνής ή θα είναι εκ προοιμίου αναποτελεσματική. Αυτό κατά τη γνώμη μας ισχύει για κάθε δυναμική αντίδραση των «κάτω». Δεν είναι φερ’ ειπείν δυνατόν οι αντιδραστικές ντιρεκτίβες των Βρυξελλών και της τρόικας για τα εργασιακά ή το ασφαλιστικό να μην βρίσκουν απέναντί τους ένα πανευρωπαϊκό κίνημα. Δεν μπορεί η αντίδραση για την καταστροφή του περιβάλλοντος με αφορμή την καταστροφή στη Φουκουσίμα αλλά και το Κοζλοντούι ή το εργοστάσιο που προτίθεται να κάνει η Τουρκία να μην είναι παγκόσμια, αντίστοιχη δηλαδή στην οικονομική παγκοσμιοποίηση. Μόνο μια τέτοια σφαιρική –κοινωνική, οικονομική και οικολογική- αντιμετώπιση της σημερινής κρίσης είναι δυνατό να προκαλέσει μία εξέγερση όχι ως στείρα άρνηση αλλά ως μία νέα σύνθεση ενός νέου τρόπου ζωής που θα σέβεται τον άνθρωπο και τη φύση, δηλαδή τη ζωή πάνω στον πλανήτη Γη.
Δεν είναι αργία είναι ανεργία ήταν το σύνθημα της χθεσινής ημέρας, κι, όμως, η συμμετοχή μικρή. Κανείς δεν αντιδρά, κανείς δεν εξεγείρεται στην πρωτοφανή λιτότητα. Γιατί; Διερωτάται η ισπανική εφημερίδα «Ελ Παΐς». Παντού, σε ολόκληρη την Ευρώπη, ειδικοί και μη, επιχειρούν να απαντήσουν στο ίδιο ερώτημα, το οποίο είναι ακόμη πιο δύσκολο ν’ απαντηθεί όταν αφορά τους νέους, το 40% των οποίων πλήττεται από την ανεργία. «Η έλλειψη εμπιστοσύνης στους πολιτικούς μπορεί να εκφραστεί είτε με σύγκρουση είτε με απάθεια και αδιαφορία» λένε κάποιοι. Γιατί, όμως, στις αραβικές χώρες η εξέγερση συνεχίζει να επεκτείνεται σαν την έρπουσα φωτιά από χώρα σε χώρα; Γιατί οι άνεργοι, οι πένητες και οι απελπισμένοι εδώ ξεσηκώνονται; Γιατί στις αραβικές χώρες υπάρχουν καθαροί στόχοι, όπως είναι η βελτίωση των οικονομικών συνθηκών και της δημοκρατίας, λέει ένας κοινωνιολόγος. Αντίθετα, στην Ευρώπη οι νέοι επιθυμούν να ζουν, όπως οι γονείς τους, δηλαδή με βάση τον καταναλωτικό τρόπο ζωής. Έτσι, συμβαίνει το εξής παράδοξο, οι νέοι όχι μόνο να μην έρχονται σε ρήξη μ’ αυτό το μοντέλο, αλλά να φαίνεται ότι το υπερασπίζονται, ενώ ο καπιταλισμός μοιάζει πιο… προοδευτικός καθώς το φιλελεύθερο μέρος του και η πραγματική οικονομία αντιμάχονται το νεοφιλελευθερισμό και την εικονική οικονομία του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Κι όμως, ήδη διαμορφώνονται βαθιά κινήματα (όπως η juventud sin Futuro, η νεολαία χωρίς μέλλον στην Ισπανία), τα οποία πηγαίνουν πέρα από τον καταναλωτικό τρόπο ζωής και συνδέουν το προσωπικό τους αύριο με το αύριο της τεχνικο-επιστημονικής ανάπτυξης, η οποία δεν θα οδηγεί στην καταστροφή του περιβάλλοντος αλλά θα το προστατεύει.
Αλλά η λυσιτελής λύση αυτών των θεμάτων μπορεί να υπάρξει μόνο σε διεθνές επίπεδο. Θα μπορούσαμε να υποστηρίξουμε, συνεπώς, ότι μία εξέγερση ή θα είναι διεθνής ή θα είναι εκ προοιμίου αναποτελεσματική. Αυτό κατά τη γνώμη μας ισχύει για κάθε δυναμική αντίδραση των «κάτω». Δεν είναι φερ’ ειπείν δυνατόν οι αντιδραστικές ντιρεκτίβες των Βρυξελλών και της τρόικας για τα εργασιακά ή το ασφαλιστικό να μην βρίσκουν απέναντί τους ένα πανευρωπαϊκό κίνημα. Δεν μπορεί η αντίδραση για την καταστροφή του περιβάλλοντος με αφορμή την καταστροφή στη Φουκουσίμα αλλά και το Κοζλοντούι ή το εργοστάσιο που προτίθεται να κάνει η Τουρκία να μην είναι παγκόσμια, αντίστοιχη δηλαδή στην οικονομική παγκοσμιοποίηση. Μόνο μια τέτοια σφαιρική –κοινωνική, οικονομική και οικολογική- αντιμετώπιση της σημερινής κρίσης είναι δυνατό να προκαλέσει μία εξέγερση όχι ως στείρα άρνηση αλλά ως μία νέα σύνθεση ενός νέου τρόπου ζωής που θα σέβεται τον άνθρωπο και τη φύση, δηλαδή τη ζωή πάνω στον πλανήτη Γη.
3 σχόλια:
Tεράστια η ευθύνη της αριστεράς, των κομματων της , ολων των σχηματισμων της, ακομη τεραστια η ευθυνη των ατομων που αυτοπροσδιοριζονται ως αριστεροι, να μην μιλησουμε για την αριστερη διανοηση. Ευθυνονται για την απολυτη ενσωματωση του λαου στις κυριαρχες κοινωνικες αξιες ,σε ενα αλλοτριωμενο τροπο ζωης,βουτηγμενοι στο ψεμα, την υποκρισια,το βολεμα και τον ευτελισμο.Η αριστερα ειχε το οραμα οτι ενας αλλος κοσμος ειναι εφικτος αλλα... ΟΧΙ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΖΩΗ εδω ειμαστε αναγκασμενοι να ζησουμε με καπιταλιστικους ορους και να γινουμε καπιταλιστικα ΓΟΥΡΟΥΝΙΑ. Οτι μας αμφισβητουσε ηταν βια καθοδηγουμενη απο ξενα κεντρα,πρακτορες,κουκουλοφοροι ενα υποκειμενο που δεν γνωριζαμε και ελεγχαμε.Σημερα λοιπον, αριστεροι και μη μπορουμε να δουμε ποσο αποχαυνωμενοι ειμαστε. Θυμομαστε τον Καστοριαδη και την ανοδο της ΑΣΗΜΑΝΤΟΤΗΤΑΣ, την αποθεωση του ΤΙΠΟΤΑ.Αριστεροι λοιπον με ορους γεωγραφιας και οχι με ορους κοινωνικους θυμομαστε κανα τσιτατο και το πεταμε ετσι απο τον Μαρξ τον Τροtσκυ παγκοσμια ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ η τιποτα.Ζουμε στον τοπο που καποτε βροντοφωναξαν ΕΥΛΕΘΕΡΙΑ Η ΘΑΝΑΤΟΣ.Θα σβησουμε την φωτια που αναψε εδω στα ΠΕΖΟΥΛΙΑ μας και θα δειξουμε και στους αλλους εναν πιθανο τροπο κατασβεσης.Δεν θα περιμενουμε απο αλλους να σβησουν την φωτια δεν περιμενουμεΤΟ ΞΑΝΘΟ ΓΕΝΟΣ δεν περιμενουμε την ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ να μας σωσει.Οσο για τους αριστερους της γεωγραφιας, ο παλιος κοσμος καταρρεει, δεν σας χρειαζεται πλεον ως μεσολαβητες θα βιωσετε και σεις την απολυτη εξαθλιωση η θα εξεγερθειτε!Απο την αρχη λοιπον ΑΡΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΕΟΥΣ ΚΑΙ ΑΡΝΗΣΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΤΟΥ,ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ,MYNCA PATRIOTICA για τα διακομματικα ΛΑΜΟΓΙΑ και βλεπουμε για την συνεχεια.
Βλεπω ενα ντοκιμαντέρ “Ο Τέταρτος Παγκόσμιος Πόλεμος”. Ρίξτε μια ματιά και σ΄αυτό. Όσο αντέχετε.
(Πιθανόν κάποιοι να το έχετε ήδη δει. Το παραθέτουμε για όσους δεν το έχουν πάρει χαμπάρι.)
Γιατί μας έχει φλομώσει ο εγκέφαλος…Το συνθυμα στην Αργεντινη ηταν ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ Ο ΑΛΛΟΣ, ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ Ο ΑΝΕΡΓΟΣ ,ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ Ο ΑΓΑΝΑΚΤΗΣΜΕΝΟΣ , ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ Ο ΠΕΝΗΤΑΣ, ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ Ο ΕΞΕΓΕΡΜΕΝΟΣ..
Έχετε γνωρίσει «αριστερούς» που κάνουν «επαναστατικό» τουρισμό στην Κούβα, κάνοντας μπάνια στις παραλίες και πηδώντας καμιά «μαυρούκα», αυτόχθονη δίμετρη;
Έχετε γνωρίσει κανένα αριστερό που θαυμάζει το Τσε, τους Ζαπατίστας, την πλατεία Ταχρίρ αλλά εδώ καταδικάζει τις μολότοφ και «χέζεται» μην ξεφύγει το κίνημα σε «έκνομες» διαδικασίες;
Δεν υπάρχει εξέγερση χωρίς σπασμένο τζάμι..
Δεν θα φύγει κανένας ΓΑΠ με ελικόπτερο χωρίς επανάσταση…
Δημοσίευση σχολίου