Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011

Για τις κακές επιδόσεις των μαθητών φταίει η φτώχεια


Μια ακόμη έρευνα που έγινε για την αποτύπωση της σχολικής επίδοσης τεκμηριώνει, [όπως έχουν κάνει εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες έρευνες σε όλο τον κόσμο εδώ και 45 χρόνια], ότι για τις κακές επιδόσεις των μαθητών φταίει η φτώχεια. Οι κακές επιδόσεις, η σχολική αποτυχία και η αυξημένη μαθητική διαρροή πάνε μαζί με τις ''κατώτερες'' οικονομικά και κοινωνικά περιοχές, συνδέονται ευθέως με τον κοινωνικό αποκλεισμό, ο οποίος με τη σειρά του τις ανατροφοδοτεί. Φαύλος κύκλος δηλαδή.
Ειδικότερα η έρευνα που χθες παρουσίασε το ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ καταδεικνύει δυο πράγματα:
  1. οι Έλληνες πληρώνουν πολύ ακριβά το σύστημα δημόσιας εκπαίδευσης. Για να έχεις επιτυχίες στο δημόσιο σύστημα και πρόσβαση στην ανώτερη βαθμίδα του, πρέπει να ξοδέψεις πολλά στο ιδιωτικό (φροντιστήρια, γλώσσες, μουσική κ.α.), δηλαδή για να γίνεις προνομιούχος πρέπει να είσαι προσοδούχος.
  2. επιτυχίες και καλές επιδόσεις εμφανίζονται σε περιοχές που "έχουν να επενδύσουν στην εκπαίδευση" και ταυτόχρονα αυτή αποτελεί τη μόνη επαγγελματική διέξοδο.
Έτσι η σχολική αποτυχία "θερίζει" σε Ξάνθη - Ροδόπη, λαϊκά προάστια Αθήνας, Θεσσαλονίκης και σε άλλες περιοχές με αντίστοιχο κοινωνικό και οικονομικό προφίλ. Αντίστοιχες χαμηλές επιδόσεις εμφανίζουν [για διαφορετικούς λόγους] και οι τουριστικές περιοχές της χώρας.
Η Βοιωτία κατατάσσεται μεταξύ των περιοχών με σχετικά καλές επιδόσεις με 4 μονάδες πάνω από το μέσο όρο της χώρας. Περίπου ένας στους τρεις μαθητές έχει κακή επίδοση (30%).
Και από αυτή την έρευνα προκύπτει αβίαστα ότι η σχολική αποτυχία συνδέεται ευθέως με την κοινωνική, μορφωτική, πολιτιστική και φυσικά οικονομική προέλευση των μαθητών.
Όταν όλες οι έρευνες καταλήγουν σε τέτοια συμπεράσματα, προφανώς η απάντηση δεν είναι αυτή που έδωσε το Υπουργείο Παιδείας με τις Ζώνες Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας [ΖΕΠ], μια συνταγή δοκιμασμένη σε Γαλλία & Βρετανία, με καταστροφικά αποτελέσματα για τα σχολεία και τους μαθητές από τα εργατικά στρώματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: